dimecres, 25 abril de 2012

SISÈ: ENS INSPIREM EN GAUDÍ


     Comencem pel grup de sisè, a mostrar-vos els treballs exposats.
     Antoni Gaudí és, sens dubte, una de les figures més excel·lents que ha donat l’art en el nostre país, en un moment d’esplendor de la creativitat. Barcelona ens ofereix la possibilitat de veure de prop molta de la seva obra i per totes aquestes raons l’estudi de Gaudí és un tema d’obligada aturada en el nostre taller.
     Els alumnes de sisè van realitzar unes visites al recinte del Parc Güell i a la Sagrada Família amb la intenció de conèixer tant la grandesa constructiva d’aquest arquitecte com la sensibilitat amb la qual estan decorats tots els detalls dels edificis.

     Com bé deia l’arquitecte, ser original és tornar a l’origen, és a dir, cercar la inspiració en les formes de la natura. Al taller vam fixar-nos en els paral·lelismes que hi ha entre la natura i l’obra de l’arquitecte (l’interior de la Sagrada Família com a bosc, la semblança de les columnes amb l’estructura de les branques d’algunes plantes, etc) i un cop comprès això, vam decidir enfocar el treball en el sentit oposat al procés creatiu de Gaudí. Això significa que el treball proposat als alumnes s’inicia a partir d’un element artificial i no pas natural. Aquest element, escollit per cada alumne, ha estat transformat fins a esdevenir un element natural, amb la mínima intervenció per tal de conservar l’aspecte inicial de l’objecte triat. 

"Arbre", de l'Aina Cuevas

 "Ànec", de la Maria March
 "Sol", del Pol Lahoz
 "Escarabat", de la Berta Janué
 "Gos quadrat", de l' Olalla Vercher
 "Insecte", del Roger Almagro
 "Conill", del Joshua Serrano
 "Abella", del Marc Estrada
 "Tauró", de l'Andrea Gonzàlez
 "Balena", de la Berta Martínez
 "Pop", del Jordi Blanco
 "Cap", de l'Elisenda Trenchs
 "Medusa", de la Júlia Albacar
 "Peix", de la Clara Magrazo
 "Cocodril", del Guillem Núñez
 "Cargol", de la Mar Colomer
 "Palmera", del Guillem Aviñoa
 "Volcà", de la Muntsa Carrascal
 "Cranc", del Max Ángeles
 "Ratolí", de l'Ignasi Isern
 "Bosc", de l'Helena Sanosa
 "Tortuga", de la Itzíar Guerrero
 "Pera", del Pau Tolrà

 "Sol", del Marc Vicens
I per últim, aquest és l'"ametller florit", l'únic que vam poder posar en tres dimensions:


TRADICIONS I CULTURA DEL NOSTRE PAÍS

  Puntualment, diumenge a les 12 del migdia, vam obrir l'exposició de plàstica. Com cada any, coincidint amb els encants de primavera organitzats per l'AMPA, vam mostrar a tothom qui es va sumar a la festa, els treballs que han fet els nens amb motiu de la visita durant aquesta setmana de mestres i alumnes de les escoles que participen en el projecte Comenius (d'Itàlia, Hongria i Polònia). 
    Donat que el tema gira entorn la cultura dels països participants, vam centrar l'exposició de plàstica en donar a conèixer alguns aspectes de la nostra cultura i tradicions, així que cada curs s'ha dedicat a un tema diferent. En els plafons explicatius hem exposat en català i anglès, l'objecte de cada treball, el procés i els objectius de cada proposta amb la finalitat que l'aspecte més conceptual de cada una quedés ben explicat. Us deixem algunes fotos de cada grup i poc a poc us anirem penjant curs per curs, el treball que hem fet més detalladament. 
    Recordeu, però, que durant aquesta setmana tindrem l'exposició penjada al vestíbul de baix perquè tothom ho pugui veure en directe!




     A primer vam treballar amb el bestiari tradicional de la nostra ciutat. Fent un exercici d'imaginació, els nens havien de completar un animal del qual només els en donavem fotocopiat un cap. Després d'haver visitat el bestiari exposat al Palau de la Virreina durant les Festes de la Mercè, sabien que aquests animals fantàstics es podien acabar amb parts de diferents animals, cosa que donava un aspecte totalment estrafolari a la seva creació.


Als nens de segon els va tocar mostrar als nostres hostes estrangers què són els gegants i quins són alguns dels que composen tota la col·lecció de gegants que tenim a la ciutat de Barcelona. Cada nen ha fet un gegant acompanyat del seu geganter (i, és clar, de la seva parella).




     Els alumnes de tercer han fet una mica d'història i s'han aplicat amb un treball que ja us vam mostrar en aquest bloc a principis de curs: amb aquests dibuixos gegants de Can Vinyals, hem explicat què és un mas i com, els primers nuclis de les viles que van esdevenir els barris de Barcelona, van articular-se entorn d'aquestes construccions. Aquests dibuixos, que cada nen va esbossar in situ (els esbossos els hem posat a sota de cada dibuix gegant), van ser confegits a setze mans cadascun! Cada grup es va posar d'acord per començar, seguir i enllestir el dibuix, treballant-hi tots a l'hora. Una feina complexa però que ens ha deixat uns resultats més que bonics.






      Els nens de quart han treballat sobre el mosaic hidràulic, un tipus de revestiment típic de l'època modernista que a casa nostra va tenir una gran qualitat i que es va exportar a fora amb molt èxit. A partir de la visualització del procés de fabricació i de diferents dissenys de l'època, els alumnes han inventat un disseny de rajola que posteriorment han repetit (escanejant i mitjançant l'ordinador), per crear una "catifa" típica dels terres modernistes catalans.  


      A cinquè vam fer una visita al MNAC per veure de prop la pintura romànica. Teniem clar que una part d'aquesta exposició havia de tenir l'art romànic com a protagonista i, veient la curiositat que va despertar entre els nens la presència d'éssers fantàstics que amagaven cadascun la seva simbologia, els vam proposar que en triéssin un i que en fessin una recerca. El resultat són aquests dibuixos acabats amb tintes de colors, que s'aproximen força a la tècnica de la il·luminació medieval. Per deixar-los ben acabats, van dibuixar una sanefa de traç similar a les que ja haviem vist adornant els dintells de portes i finestres en els frescos del museu.




     El treball de sisè va centrar-se en una altra de les figures que pensàvem que també havia de ser present, Antoni Gaudí. Després d'una visita al Parc Güell i a la Sagrada Família, vam comprovar que Gaudí s'inspirava generalment en les formes de la natura, tant per crear els elements arquitectònics que esdevindrien les estructures dels seus edificis, com d'altres elements més ornamentals que integra en la seva arquitectura.
      Amb els nostres alumnes més grans, vam voler fer un exercici una mica més complex que en altres grups: vam fer una proposta directament inversa al treball de Gaudí. Ells havien de partir d'un o més elements artificials per tal d'aconseguir, amb el mínim de manipulació, un altre de natural (animal o vegetal).  Els resultats són molt i molt imaginatius! Tot i que eren objectes, vam haver de posar-ne fotografies per poder-los deixar exposats tota la setmana, ja que l'espai al vestíbul de baix és força escàs!




     Estigueu atents, que en els pròxims dies anirem penjant els treballs curs per curs, amb més detall, perquè pogueu veure´ls de més a la vora.

divendres, 20 abril de 2012

EXPOSICIÓ!!!

     La data de l'exposició de plàstica es va apropant!! El pròxim diumenge dia 22, coincidint amb els Encants de Primavera que organitza l'AMPA, obrirem l'exposició de plàstica d'aquest curs. 
Aquest serà el tercer any que muntem aquesta mostra dels treballs dels alumnes de primària i, com cada vegada que ho hem fet, aquesta serà ben diferent de les altres: aquest cop, per ensenyar també el treball al taller de plàstica a les escoles integrants del projecte Comenius (que arribaran dilluns i ens acompanyaran durant tota la setmana), hem pensat una exposició en la que el tema central és la cultura i les tradicions del nostre país. Aquest tema és el que s'ha proposat com a eix del projecte Comenius i ja tenim a punt totes les obres dels nostres artistes perquè tothom les pugui veure. Amb explicacions en català i anglès perquè ningú es perdi res!!

L'exposició estarà muntada durant tota la setmana vinent al pis de baix de tot de l'escola perquè tots la pugueu gaudir.

Fins diumenge! I si no podeu venir, us posarem fotos de la inauguració!

dimarts, 3 abril de 2012

ESCULTURES AMB FILFERRO A QUART

    Els que ja ens coneixeu de fa temps sabeu que sovint ens agrada treballar aprofundint en els processos de creació de diferents artistes o moviments artístics. I també sabeu que hi ha uns artistes pels quals sentim debilitat i que, encara que sigui de diferents maneres i proposant diferents treballs, cada any acostumem a visitar.
     Un d'ells és Alexander Calder, al qual dediquem sempre una part del segon trimestre en el curs de quart. 
     Aquest cop, hem proposat un exercici en el que es tractava de triar un motiu i reproduir-lo en tres dimensions utilitzant la línia que ens ofereix un tros de filferro, que els nens han fet moure per l'espai, a la manera d'un dibuix tridimensional.