dilluns, 31 maig de 2010

BENVINGUTS A L´EIXAMPLE: PLA CERDÀ, TERCERA PART


Us hem fet esperar, però finalment, tenim la tercera part del nostre projecte sobre el Pla Cerdà. El fet és que quan vam fer les fotos de totes les maquetes que els nens havien fet imaginant-se com podria haver estat la ciutat si s´hagués respectat la idea inicial de Cerdà -sobretot pel que fa als espais verds dels interiors d´illa- la manera lògica d´acabar havia de ser filmant una pel.lícula...


Així que ens vam posar a la feina: guions, personatges, escenaris -dels quals ja en teniem una bona part-. Triar-ho tot, després d´haver fet uns grups de treball, no va ser fàcil, però finalment ens vam decidir per un guió surrealista com també ho era aquest entorn del qual partíem -uns patis centrals sense cases al seu voltant.


Després, va començar la feinada del rodatge, que vam fer per grups. La tècnica, fotograma per fotograma -amb vídeo, és clar, que amb pel.lícula no hauríem acabat mai-: movent els elements, gravant, movent, gravant... canvis de pla, zooms, plans zenitals... tot un llenguatge nou que els nens tenen molt interioritzat, però que calia posar en paraules per saber en tot moment què volíem fer.


I, finalment, l´edició del curtmetratge, que consisteix en organitzar les gravacions, tallar els trossos que ens han sortit malament (a veure qui troba una mà que es cola a la pel.lícula i que no vam poder treure?), posar títols, crèdits i afegir els efectes de so i música. Tot això també va dur una feina perifèrica com ara la de posar-nos en contacte amb els músics per demanar permís per utilitzar la música, buscar un bon banc d´efectes sonors d´ús lliure... En fi, que encara no quatre minuts de pel.lícula ens han portat una feinada que déu n´hi dó!!!!


Però mira que n´estem de satisfets tots plegats!

Dilluns que ve, gran estrena mundial de la pel.lícula més curta del món (així és com han dit els de quart que publicitaran la seva feina. Ja veureu els cartells al vestíbul de l´escola).


I tot això ha estat L´ATAC DELS OUS FERRATS.

video

Aquí teniu l´enllaç al Youtube per poder veure el curtmetratge amb qualitat i si voleu, descarregar-lo al vostre ordinador: http://www.youtube.com/watch?v=G8QbQdM7f8E

dimecres, 19 maig de 2010

2n: RETALLEM I DIBUIXEM

A segon hem fet un exercici que consisteix en retallar un full A3 sense buscar cap forma en concret. Com que els nens no saben com seguirem, és relativament fàcil que no busquin una forma determinada quan retallen. Es tracta de no quedar-nos amb un paper massa petit i de fer pocs talls:



A partir d'aquí, giren el paper, el posen vertical, horitzontal, del dret i del revés per veure i pensar de què pot tenir forma. Els diem , per tant, com han d'acabar l'exercici: es tracta d'encaixar un dibuix dins del tros de paper que han retallat. Mireu quina idea ha tingut el José Elías amb el paper que us hem posat sobre aquestes línies:




Normalment, posant el paper en diferents posicions, hi ha moltes formes que s'hi poden encaixar. Tot és posar-s'hi i fer anar una mica la imaginació. En aquest curs els monstres han tingut molta sortida, com aquest que ha fet el Pol:





També hi ha hagut bastants animals, com el ren amb molts ulls del Roger:




I fins i tot, una barreja de tot que ens ha donat un animal tan estrafolari com el porc que ha fet l'Alba:



Finalment els hem pintat amb llapis de color. Una feinada, per això encara no els han acabat. Dimecres que ve, el resultat final.

dilluns, 3 maig de 2010

DIBUIX LINEAL A 6è

Aprendre a traçar línies paral.leles i perpendiculars, amb l´instrumental adient, amb polidesa i exactitud, no és de vegades una feina plaent de fer al taller de plàstica. A sisè, després de practicar amb regle, escaire i cartabó fent papers plens de graelles, vam decidir donar-li al tema una mica de color.
Per això vam mirar cap a la història de l´art i vam dedicar una sessió a veure l´obra de Piet Mondrian -i també totes les influències que la seva estètica ha exercit sobre disseny i arquitectura-. Vam parlar i discutir sobre els valors de l´art abstracte en el seu context, sobre el sentit estètic d´aquests quadres o sobre els procediments emprats en la seva elaboració.

Acte seguit els nens es van posar a crear els seus esquemes amb la finalitat de posar en pràctica el que havien après amb tant dibuix lineal. D´aquesta manera, fent un exercici tan simple com el de traçar paral.leles i perpendiculars, han après una mica més sobre art, sobre traçat de línies, sobre la polidesa en els treballs, o sobre equilibris de masses de color -ja que un cop dibuixades les retícules ells decidien quins requadres anirien pintats i de quins colors.

Vam començar amb uns esquemes a mà alçada, pintats amb llapis de colors. Aquí també vam observar la importància de tenir un bon pols i de saber traçar línies rectes sense necessitat de regle.








Van continuar escollint el més adequat per reproduir, ara sí, amb l´instrumental necessari, respectant les proporcions, en un paper més gran:









I per omplir de color, finalment, vam decidir retallar i enganxar paper de xarol dels colors bàsics. D´aquesta manera, tornen a repetir l´exerci d´amidar, transportar, dibuixar i retallar -línies rectes!- quadrats i rectangles que s´han d´ajustar al forat que volem omplir el més exactament possible.