dilluns, 30 novembre de 2009

5è: UNA BRANCA D´EUCALIPTUS

Un exercici senzill d´observació, dibuix, i tècniques (tinta xinesa i aquarel.la), que ens serveix com a punt de partida per fer la tapa de l´àlbum d´aquest primer trimestre. El repetim cada any perquè els resultats sempre són sorprenents, no sé si per aquesta forma tan elegant de les fulles, la delicadesa de les càpsules obertes o la flaire que deixa l´eucaliptus per tota la classe mentre dura la sessió de dibuix...

A més, aquest any tenim entre els alumnes de cinquè al Xiabin, que ens ha fet la demostració d´una tècnica acurada amb la canyeta i la tinta xinesa, tal i com ho ha après a la Xina. I és que no parem d´aprendre coses!










dimarts, 17 novembre de 2009

4t: BENVINGUTS A L´EIXAMPLE!

PLA CERDÀ: PRIMERA PART




Com cada any, a quart encetem el curs amb el tema de les textures i les trames. Aquest cop, però, se´ns va acudir que, per tancar l´Any Cerdà, podiem fer un treball una mica més complexe amb la mateixa excusa del treball amb trames.

El primer, quan ja havíem enllestit el tema de les textures al taller, una sessió de fotos i explicacions sobre Ildefons Cerdà, el seu Pla i l´Eixample. Una sessió que es preveia curta, ja que en una hora de plàstica, massa estona sense estar actius sembla que no s´aguanti: però res més lluny de la realitat. El tema va atrapar tant que els alumnes van seguir l´explicació amb molta atenció, preguntant i opinant tota l´estona, tant i tan bé, que vam estar tota la sessió amb el tema (una hora i mitja, déu-n´hi dó!!).
Vam poder comentar la necessitat de dotar Barcelona amb un pla d´eixample, de la proposta que va presentar Cerdà, de com la idea inicial es va anar desvirtuant a causa de l´especulació i dels interessos econòmics... fins a posar la cirereta que per ells va ser el descobriment de Google Earth: veure Barcelona des d´un satèl.lit i poder-nos acostar fins un terrat va ser tota una experiència per molts, que no coneixien aquesta aplicació.

Per tant, la primera proposta que vam fer als nens va ser crear una trama a partir d´un mòdul que representés una illa de l´Eixample. Ho van dibuixar primer sobre una planxa de suro, ho vam retallar entre tots (els cútters només els toquem els adults) i van fer una estampació molt senzilla, però que posada en conjunt ja ens comença a fer un altre efecte...

Els mòduls de suro:



El procés d´estampació:






Amb tanta concentració i calma com vam tenir en la sessió teòrica...









I la posada en comú, tot i que encara en tenim més, perquè no tots havien acabat:











I fins aquí la primera part, un tastet del Pla Cerdà. La segona la començarem la setmana que ve i ens portarà algunes setmanes de feina intensa. De moment la proposta -que encara no us desvetllarem- els alumnes l´han entomat amb molta il.lusió i entusiasme.

2n: ELS COLORS DE LA TARDOR

Finalment hem acabat l´experiment de gravat amb els de segon. Si fa uns dies us vam ensenyar les barreges que van fer amb la pintura, avui us ensenyarem l´aplicació que hem fet d´aquests colors.

Després de dibuixar unes quantes fulles de les que teniem com a mostra, cadascú en va dibuixar dues sobre un tros de porexpan: en ser un material tan tou, amb la sola guixada del llapis ja ens quedava el dibuix gravat, a punt per retallar pel contorn, pintar-lo i estampar-lo.

Aquests són els segells de les fulles (aquí ja les havien estampat, per això les veieu de color) :



I després, mans a l´obra: amb les barreges de témpera que cadascú s´ha fet, a estampar!

Veureu que és un exercici que té molts punts en comú amb el de primer, però és una mica més complicat de realització. A més, en aquest cas els demanem sempre que quan estampin provin de fer sanefes. I han quedat molt boniques...

En aquest primer exemple, els segells i les estampacions:



I en aquests altres, trossets de les sèries que han fet i que els serviran per fer una aplicació a la tapa de l´àlbum d´aquest primer trimestre.



dimarts, 10 novembre de 2009

6è: AUTORRETRATS

Aquest any hem repetit per segon cop l´experiència d´introduir els alumnes de 6è en el món de les primeres avantguardes artístiques. Tal i com ja vam fer l'any passat, ens hem fixat en l´expressionisme, el surrealisme i el dadà. Prenent com a punt de partida el dibuix que cadascú va fer de la seva cara, han fet una interpretació d´aquest en les tres diferents claus que hem proposat. Els resultats, un cop més, esplèndids. Felicitats, sisè!!!


RETRATS A L´ESTIL EXPRESSIONISTA




RETRATS A L´ESTIL SURREALISTA










RETRATS A L´ESTIL DADÀ



1r: FULLES DE TARDOR

A 1r també, com a 2n, fem fulles de tardor. És una manera de treballar els colors amb barreges dels tres primaris per crear matisos: així anem afinant la percepció detallada del color i anem descobrint les infinites possiblitats de les barreges.

Comencem, una mica com a 2n, creant un paper ple de taques de colors diferents, sempre combinant groc, vermell i blau, sense que mai n´hi falti cap. Ho fem amb ceres, fonent els colors amb els dits i així van omplint un gran paper on no es deixa ni un sol centímetre sense pintar.



Amb les mateixes fulles que hem pres com a model per observar els colors, ara ens toca observar les formes. Així, per l´altra cara del full, els nens hi dibuixen tantes fulles com els càpiguen i després les retallen per tornar-les a girar...



Retallar és una feina complicada, en la que moltes vegades donem un cop de mà. Una feina que treballem a tots els cursos i que requereix paciència i tota una tècnica per obtenir bons resultats.




Després de girar la fulla, apareixen els colors. I perquè s´entengui bé i quedi tan acabada com la que havien dibuixat amb llapis, rasquen els nervis amb un bastonet punxegut



I, un cop acabades, les fulles ens han quedat així: