dimecres, 28 gener de 2009

2n: ACABEM AMB ELS RETRATS

Només ens faltava mostrar-vos els retrats que s´han fet els de segon. Un cop dibuixats, en aquest curs els van pintar amb guixos i pastels, els van fixar i els van retallar.
Aprofitant que a classe començaran aviat a treballar la geometria, vam veure uns quadres de Paul Klee en els que el pintor utilitzava estructures fetes amb formes quadrangulars. Ens vam fixar en les formes, però també en els colors...




I ara, un repte: fer un fons de quadrats per després pintar-los amb témpera (això és difícil, s´ha de tenir pràctica amb el pinzell!). Ja veureu com aquests menuts se n´han sortit la mar de bé. Han sabut seguir les consignes de barreges de colors i les de pintar línies aproximadament rectes amb el pinzell:




I per acabar, enganxem el retrat sobre el fons, ens enretirem una mica per veure´n l´efecte i us puc assegurar que la classe, després de fer un OOOHHHH!!!! ha quedat ben satisfeta dels seus treballs.





dimarts, 27 gener de 2009

CARNESTOLTES

carComencem a preparar la festa i per això necessitem que el senyor Carnestoltes faci acte de presència. En aquesta entrada us anirem informant sobre la seva construcció i poc a poc anireu descobrint el nostre secret...









Aquí teniu el cap a sobre l´estructura que farà de cos i que anem reciclant cada any (per sort això no es crema!!!):



El Paul i el Matías dedicats a la construcció dels accessoris:



I tal com ha acabat la setmana el nostre rei. Ja se li veuen les banyes...



I ja el tenim gairebé a punt de solfa...






...per l´arribada a l´escola...

3r:UN EXERCICI MOLT COMPLET

A 3r, la setmana passada vam proposar un exercici entretingut i divertit. Amb aquesta activitat els alumnes van aprendre un truc per calcar, a dibuixar amb tinta xinesa, a practicar amb l´aquarel·la, tot exercitat amb una bona dosi d´inventiva... És un d´aquells exercicis que tant m´agrada plantejar perquè s´hi poden treballar moltes coses i en cada un dels passos ens hi podem entretenir tant com volguem. Cadascun dels passos podria ser un exercici per ell mateix.

Mireu: primer hem agafat una foto d´una persona treta d´una revista o d´un diari. Cadascú té la seva i procura no ensenyar-la gaire als altres. El primer pas és senzill: pintem ben bé el dors d´aquest retall amb una cera i, ara ja pel dret, resseguim la silueta del personatge amb un llapis, sobre d´un paper blanc, procurant que no se´ns moguin els papers i repassant només la part de cos que veiem a la foto, obviant objectes i fons. Un truquet de calc que s´ha fet servir tota la vida, però que a l´era dels ordinadors i fotocopiadores s´ha perdut força i que de segur que ens pot fer servei en més d´un moment.



Es fan dos calcs iguals de la fotografia i un d´ells, juntament amb el retall, el guardem. L´altre, el repartim a l´atzar. Ara, cada nen té un dibuix d´una silueta que haurà de completar. Cadascú, a partir de la postura, del perfil, ha d´imaginar-se el personatge, on està, què està fent..., i així completar l´escena amb llapis.

Després, armats amb un bastonet de bambú a manera de plometa i un tinter de tinta xinesa, es repassa tota l´escena que s' ha dibuixat i, un cop sec, es pinta amb aquarel#la. Cal traça, paciència i també saber deixar la modulació de la línia a l´atzar, en la primera part. Amb l´aquarel·la practiquem barreges de colors -mai agafem un color tal i com surt de la pastilla- , el control de la quantitat d´aigua i els efectes que podem aconseguir:



Finalment descobrim la imatge original que cadascú ha pres com a punt de partida, repartint la fotografia inicial d´on havia sortit la silueta (i aquest és un moment se sorpreses i sobretot d´esclafits de rialles...) , i ho posem tot junt per entendre el procés que ens ha portat a la imatge final.


dimecres, 14 gener de 2009

RETRATS I MÉS RETRATS

Avui us mostrem alguns dels retrats que ens van ocupar els primers dies de classe i que poc a poc hem anat tornat a agafar per acabar-los de diferents maneres.

A 1r, un cop fets els dibuixos amb llapis, els vam acabar fixant-nos en com aconseguim els colors secundaris. Barrejant ceres grogues i vermelles, els resultats amb els taronges han quedat molt bonics:









Treballant també les barreges de color, els de 3r van fer un exercici de en el que només es permetia treballar amb una gamma determinada. Algun dia us els penjarem a l´entrada perquè ho veieu, ja que les fotos no els fan justícia...





Els de 4t van treballar durant el 1r trimestre el tema de les textures i les trames. Aquesta setmana hem tret del calaix els retrats que s´havien fet i hi hem aplicat les trames que formen ombres a les parts de la cara. Han treballat amb tinta xinesa i un bastonet de bambú. A 4t hi ha molta paciència i bona vista...



I aquests que veureu ara són els de 5è, que van començar a provar amb la tècnica del llapis de color, barrejant, creuant traços... és un treball lent i de bon canell, però val la pena, oi?